Hink, stap, sprong
Een inclusieve samenleving begint bij een stevig fundament: het onderwijs. Wij willen één onderwijssysteem waarin iedereen welkom is. Waarin jongeren met een chronische aandoening en/of leer- en gedragsproblemen samen met hun leeftijdsgenoten in de klas zitten en goed onderwijs krijgen. Een systeem waarin het onderwijs zich aanpast aan de leerling in plaats van andersom.
In het VN-Mensenrechtenverdrag Handicap, meer dan vijf jaar geleden door Nederland geratificeerd, staat het recht van ieder kind op onderwijs in een inclusief onderwijssysteem. Vele jaren na de invoering van passend onderwijs is de roep om inclusiever onderwijs en ondersteunend inclusief beleid steeds duidelijker hoorbaar.
Het Nederlands Centrum Onderwijs & Jeugdzorg (NCOJ) heeft met steun van Jongeren INC het eerste onderzoek in Nederland gedaan naar scholen in het basisonderwijs die werken aan inclusiever onderwijs. Dit onderzoek geeft een unieke inzage in de status van dit onderwijs, de werkpunten en de ondersteuningsbehoeften die basisscholen aangeven. Daarnaast hebben de onderzoekers praktijkverkenningen gedaan in een zestal regio’s.
Dankzij het onderzoek en de verkenningen hebben we zicht op:
De bevindingen van het onderzoek zijn op 26 mei 2021 gepresenteerd. Demissionair minister Arie Slob, Tweede Kamer-lid voor D66 Paul van Meenen en Otwin van Dijk (burgemeester Oude IJsselstreek) namens de VNG namen het onderzoeksrapport in ontvangst.
Het onderzoek en de regiobeschrijvingen vormen dé basis om aan de slag te gaan met basisscholen, samenwerkingsverbanden, gemeenten en de leerlingen zelf.
Het Platform Naar Inclusiever Onderwijs is er om basis- én middelbare scholen nu en in de toekomst te ondersteunen bij het realiseren van onderwijs waarin iedereen welkom is. Jongeren INC steunt het Platform, JongPIT en samenwerkingspartner Defence for Children om samenwerkingsverbanden, scholen, ouders en leerlingen te helpen. We willen een platform creëren dat deze ondersteuning ook na de programmaperiode kan blijven bieden.
Het Platform voert de volgende activiteiten uit: