Het Nederlands Centrum Onderwijs & Jeugdzorg (NCOJ) voert in samenwerking met het Platform Naar Inclusiever Onderwijs een startonderzoek uit naar inclusief onderwijs in Nederland. Het onderzoek richt zich op de aard en omvang van inclusief onderwijs in Nederland en betrekt daarbij scholen in het primair en voortgezet onderwijs die inclusief onderwijs al praktiseren of voorbereiden.
Het onderzoek biedt ook een fundament om de ontwikkeling en resultaten in de tijd te volgen en ondersteuningsbehoeften van scholen en andere zaken op het spoor te komen die aandacht behoeven tijdens de uitvoering van het ondersteuningsprogramma, op inhoudelijk, organisatorisch, procesmatig, beleidsmatig en bestuurlijk niveau.
Daarnaast wordt beschrijvend onderzoek uitgevoerd bij samenwerkingsverbanden en scholen naar de startsituatie van inclusief onderwijs in een aantal geselecteerde regio’s. Van iedere regio wordt een actueel portret gemaakt.
Doel van de beschrijvingen is het verzamelen van aansprekende praktijkinitiatieven, werkzame factoren en randvoorwaarden die inclusief onderwijs ondersteunen en nodig zijn om deze ontwikkeling te verbreden naar andere scholen, en factoren en lokale/regionale beleidsvoering die inclusief onderwijs kunnen tegenwerken of juist stimuleren.
Het onderzoek naar scholen in het basisonderwijs die werken aan inclusief onderwijs is afgerond. Dit onderzoek geeft een unieke inzage in de status van inclusief onderwijs, de werkpunten en de ondersteuningsbehoeften die basisscholen die werken aan inclusief onderwijs aangeven.
Dankzij het onderzoek en de bijbehorende praktijkverkenningen hebben we zicht op:
De bevindingen van het onderzoek zijn op 26 mei 2021 gepresenteerd. Het onderzoeksrapport werd in ontvangst genomen door demissionair minister Arie Slob, Tweede Kamer-lid voor D66 Paul van Meenen en Otwin van Dijk (burgemeester Oude IJsselstreek) namens de VNG.
Het onderzoek en de regiobeschrijvingen vormen dé basis om de komende jaren aan de slag te gaan met basisscholen, samenwerkingsverbanden, gemeenten en de leerlingen zelf.
Het Platform Naar Inclusiever Onderwijs is opgezet om basis- én middelbare scholen nu en in de toekomst te ondersteunen bij het realiseren van inclusief onderwijs. Jongeren INC steunt de komende jaren het Platform, JongPIT en samenwerkingspartner Defence for Children om samenwerkingsverbanden, scholen, ouders en leerlingen te helpen bij het realiseren van inclusief onderwijs. We willen samen een platform creëren dat deze ondersteuning ook na de programmaperiode kan blijven bieden.
De volgende activiteiten worden de komende tijd uitgevoerd door het Platform Naar Inclusiever Onderwijs:
Looptijd
1 mei 2020 - 31 december 2023
Organisatie
Nederlands Centrum Onderwijs & Jeugdzorg
Projectleider
Prof. Dolf van Veen
Telefoonnummer
06 - 33 34 89 26Volg ons
FacebookDeze activiteit wordt landelijk uitgevoerd.