Of en wanneer je subsidie kunt aanvragen verschilt per programma. Kijk daarom bij de veelgestelde vragen van het programma waarin jouw project(idee) past.
Nee. Projecten die worden ingediend bij FNO mogen niet worden gestart of voltooid vóór het besluitvormingsmoment.
Wanneer een call (bijna) open gaat, lees je dit op de aanvraagpagina van het programma.
Op de informatiepagina van een open call vind je een format in .xsl om de begroting in aan te leveren.
In het begrotingsformat kun je de salariskosten van ‘loonkosten direct personeel’ invullen en per jaar berekenen. Deze jaarbedragen vul je in bij post B. Vervolgens vermenigvuldig je het jaarsalaris met het aantal fte’s om de kosten voor dat jaar te berekenen.
Voor meerjarenbegrotingen vermenigvuldig je het jaarsalaris met 2% inflatiecorrectie.
Voor het programma Samen Kansrijk en Gezond kun je de salariskosten voor de gehele periode invullen (salariskosten x gemiddeld fte x aantal jaar).
Of en wanneer je een accountantsverklaring moet indienen en waar deze aan moet voldoen vind je terug in het subsidieacceptatieformulier bij de toekenningsbrief en in onze algemene voorwaarden (let op: bij projecten die een toekenning kregen vóór 2015 is dit terug te vinden in de subsidieverleningsovereenkomst). Hieronder zetten we de belangrijkste punten voor je op een rij.
a. Werkgeverslasten en overheadkosten
FNO hanteert als regel dat maximaal 37% werkgeverslasten (b) en maximaal 16% overheadkosten (d) in het subsidiebedrag inbegrepen kunnen zijn. Het opslagpercentage voor werkgeverslasten is gebaseerd op het brutosalaris (alle brutolooncomponenten) en het opslagpercentage voor overheadkosten op de totale personeelskosten. Onder de overheadkosten vallen onder andere indirecte loonkosten en alle andere kosten die niet door het primaire proces worden veroorzaakt. Kosten voor infrastructurele voorzieningen, indirecte lasten en indirecte huisvestingslasten worden niet vergoed. De overhead dient hiervoor.
Voorbeeld:
Brutosalarissen | € 100.000 | (a) |
Werkgeverslasten | € 37.000 | (b) |
Subtotaal | € 137.000 | (c) |
Overhead | € 21.920 | (d) |
Totale personeelskosten | € 158.920 | (e) |
b = maximaal a * 0.37
d = maximaal c * 0.16
b. Materialen en hulpmiddelen
Onder de materiële kosten vallen de kosten van verbruiksgoederen die nodig zijn om het project uit te voeren. De kosten voor aanschaf en afschrijving van apparatuur worden in principe niet vergoed.
c. Overige kosten
Reiskosten: trein 2e klas of bij vervoer per auto de fiscaal van belasting vrijgestelde kilometerprijs. Post ‘accountant’ voor 1% van het toegekende totaalbedrag.
d. Inhoud accountantsverklaring
Een gespecificeerde voor- en nacalculatie van de kosten en inkomsten van het project (zoals eigen middelen, eventuele subsidies derden en overige opbrengsten) conform de laatst ingediende en door FNO goedgekeurde begroting. Indien van toepassing inclusief een verantwoording van de personele kosten, via een opgave van de door de aangestelde projectmedewerkers gewerkte maanden en omvang van de aanstelling.
De kosten voor de accountantsverklaring kunnen ten laste van FNO worden gebracht voor ten hoogste 1% van het subsidiebedrag. Hierbij gaat het om controle of de verstrekte subsidies zijn verantwoord en besteed in overeenstemming met de subsidievoorwaarden. Voor universiteiten is deze vereiste controle vastgelegd in het controleprotocol OCW. Voor de controle op overige projecten en die mede worden gefinancierd door andere fondsen of bij KNAW en de UMC’s is de daarbij gebruikelijke regeling van toepassing.
e. Toetsingscriteria
De accountant is zelfstandig verantwoordelijk voor het uitvoeren van voldoende werkzaamheden ter verkrijging van de controle-informatie waaruit blijkt dat de financiële realisatie, zoals vermeld in de eindafrekening, juist, volledig en rechtmatig is.
In de controle worden door de accountant in ieder geval de volgende aspecten betrokken:
f. Urenverantwoording
Indien een gedeelte van de projectkosten bestaat uit eigen urenbesteding dan stelt de accountant in ieder geval vast dat:
Het leggen van verbanden tussen de verantwoorde uren en de salarisadministratie, verlofregistratie, projectnotulen, tussentijdse rapportages etc.
g. Overige vragen
Heb je een vraag over de accountantsverklaring? Neem contact op met info@fnozorgvoorkansen.nl.
De kosten voor de accountantsverklaring kunnen ten laste van FNO worden gebracht voor ten hoogste 1% van het subsidiebedrag.
Bij de post personeelskosten mag je alleen personeel opvoeren dat is in dienst is van je organisatie of consortium. ZZP’ers moeten worden opgevoerd bij de post ‘inhuur derden’.
FNO hanteert als regel dat maximaal 37% werkgeverslasten (b) en maximaal 16% overheadkosten (d) in het subsidiebedrag inbegrepen kunnen zijn.
Het opslagpercentage voor werkgeverslasten is gebaseerd op het brutosalaris (alle brutolooncomponenten) en het opslagpercentage voor overheadkosten op de totale personeelskosten.
Onder de overheadkosten vallen onder andere indirecte loonkosten en alle andere kosten die niet door het primaire proces worden veroorzaakt. Kosten voor infrastructurele voorzieningen, indirecte lasten en indirecte huisvestingslasten worden niet vergoed. De overhead dient hiervoor.
Voorbeeld:
Brutosalarissen | € 100.000 | (a) |
Werkgeverslasten | € 37.000 | (b) |
Subtotaal | € 137.000 | (c) |
Overhead | € 21.920 | (d) |
Totale personeelskosten | € 158.920 | (e) |
b = maximaal a * 0.37
d = maximaal c * 0.16
Let op: Je kunt werkgeverlasten en overhead alleen opvoeren als je ook een aanvraag doet voor brutosalarissen. FNO vergoedt dus niet alleen werkgeverslaten en/of overhead.
Onder de materiële kosten vallen de kosten van verbruiksgoederen die nodig zijn om het project uit te voeren. De kosten voor aanschaf en afschrijving van apparatuur worden in principe niet vergoed.
Nee, dat is niet mogelijk.
Hoeveel geld je organisatie zelf in het project stopt, uit de lopende begroting, of uit een reserve. Je kunt bijvoorbeeld (een deel van) de personeelskosten voor eigen rekening nemen.
Bij sommige organisaties komt die via beleidsregels binnen, bij andere is een budgettair kader afgesproken met de overheid, of een contract met een zorgverzekeraar gesloten, en soms is het een combinatie.
Alles wat niet onder eigen middelen of reguliere financiering past. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een subsidie van een andere organisatie.
Let bij het indienen van de begroting op de totaal tellingen.
De begroting lever je aan in ons Excel-format.
Lees ook onze algemene subsidievoorwaarden.
FNO hanteert een werkwijze om dit te voorkomen en leden van programmacommissies hebben die bij hun benoeming onderschreven. Zo krijgen ze geen aanvragen ter beoordeling waarbij men direct bij de aanvraag betrokken is. Heeft een lid belangen of functionele betrokkenheid bij de aanvragende partij(en) dan vindt discussie en adviesvorming door de commissie plaats buiten zijn of haar aanwezigheid.
De richtlijn voor een tussen- of eindrapportage verschilt per programma. Kijk op de voor jou relevante programmapagina.
Download hier het logo van FNO (jpg). Heb je een speciaal format nodig, bijvoorbeeld voor drukwerk of voor een gekleurde ondergrond (transparant)? Mail dan naar communicatie@fnozorgvoorkansen.nl.
Vul dit formulier in en kies de nieuwsbrief/nieuwsbrieven die je wilt ontvangen.
Lees de privacyverklaring van FNO.
Mail je vraag naar info@fnozorgvoorkansen.nl.
Wil je als eerste op de hoogte zijn van een eventuele nieuwe call?
Download hier het logo van GeestKracht (jpg). Heb je een speciaal format nodig, bijvoorbeeld voor drukwerk (.eps) of voor een gekleurde ondergrond, mail dan naar communicatie@fnozorgvoorkansen.nl.
Team GeestKracht heeft vier rollen:
Adviseren: Het team heeft een adviserende rol in de subsidieaanvragen die binnenkomen. We adviseren de programmacommissie over toekenningen.
Monitoren: We monitoren toegekende projecten/activiteiten en houden bij of gemaakte afspraken worden nagekomen.
Lobbyen: Leden die dit leuk vinden kunnen lobbyen in de politiek. Hier worden we door experts bij begeleid.
Uitdragen: We zijn allemaal ambassadeur voor Team GeestKracht en streven de droom van GeestKracht na: ‘Alle jongvolwassenen met psychische kwetsbaarheden kunnen op hun eigen manier krachtig (blijven) meedoen in de maatschappij’.
Dat als het gaat over jongvolwassenen met een psychische kwetsbaarheid, deze jongvolwassenen ook echt aan tafel zitten en een stem hebben.
Stuur even een mailtje naar duovoorzitter Noaz:
Ieder heeft zijn eigen expertise en ervaring en krijgt de ruimte deze in te zetten. Zo kan het ene teamlid alle rollen op zich nemen en kiest een ander teamlid ervoor om alleen betrokken te worden bij de aanvragen.
We verwachten dat je met anderen kan en wil samenwerken. Zo kan het zijn dat je met een ander teamlid op pad wordt gestuurd om te monitoren of lobbyen.
Teamleden vinden het leuk bij Team GeestKracht en hebben het gevoel dat ze echt iets kunnen betekenen. Buiten de ‘zakelijke’ bijeenkomsten is er veel onderling contact.
Natuurlijk mag dat en dat stimuleren we ook! Heb je een idee of loop je ergens tegenaan dan staan we daar helemaal voor open.
De bijeenkomsten zijn online en/of in Amsterdam.
Voordat we een bijeenkomst plannen sturen we een datumprikker, zodat je kunt aangeven wanneer het je schikt.
Een bijeenkomst duurt twee tot drie uur.
Mail je vraag naar taruni.bhagwandin@fnozorgvoorkansen.nl.
Het doel van Impact door Groei is om de levens van mensen in kwetsbare situaties in Nederland te verbeteren met blijvend betere kansen op meer gezondheid, kwaliteit van leven en toekomstperspectief. Wij geloven dat impactondernemingen hierin een sleutelrol kunnen spelen. Ons programma zet zich daarom in voor een systeem waarin impactondernemingen kunnen floreren.
Impact door Groei is een programma met twee programmalijnen: de systeemlijn en de leningenlijn.
Bekijk voor meer informatie onze programmatekst.
Impact door Groei zet zich in voor alle mensen in kwetsbare situaties die centraal staan in de lopende FNO-programma’s.
Onze leningenlijn richt zich op veelbelovende impactondernemingen die impact maken voor en met een van de doelgroepen van de lopende FNO-programma’s én die voor doorgroei een financieringsbehoefte van minimaal 2 miljoen euro hebben. Bij selectie geven we de voorkeur aan ondernemingen die een substantiële rol kunnen spelen binnen onze systeemlijn.
Voorlopig neemt het programma Impact door Groei zelf contact op met impactondernemingen waarmee we mogelijk kunnen samenwerken. Heb je vragen over dit proces? Of denk je dat we jouw impactonderneming zeker moeten leren kennen? Mail dan naar marco.florijn@fnozorgvoorkansen.nl.
Deelname aan onze systeemlijn staat los van het verkrijgen van een lening. Iedereen die wil bijdragen aan duurzame systeemveranderingen voor impactondernemingen in de opschalende fase is welkom! Als je waardevolle informatie of ideeën met ons wil delen, stuur ons dan een e-mail.
Download hier het logo van Impact door Groei (jpg). Heb je een speciaal format nodig, bijvoorbeeld voor drukwerk (.eps) of voor een gekleurde ondergrond, mail dan naar communicatie@fnozorgvoorkansen.nl.
Mail je vraag naar maurits.dehaan@fnozorgvoorkansen.nl.
De vierde call voor materialen, dagbesteding en evenementen is open vanaf 1 maart 2024. Na deze call zijn er steeds twee calls per jaar tot en met 2026. In 2027 valt de laatste call van Klein Geluk.
Voor eigen regie en participatie openen we een call op 2 april 2024.
Kijk hier voor meer informatie over beide subsidiemogelijkheden
Bij materialen, dagbesteding en evenementen passen projecten of evenementen die eenmalig kunnen zijn en materialen voor bewegen, spelen, ontwikkelen en/of dagbesteding.
Bij eigen regie en participatie passen projecten die een structurele verbetering aanjagen van de kwaliteit van leven, door het versterken van eigen regie of participatie, met aandacht voor borging. Bijvoorbeeld het versterken van het sociaal netwerk, dagbesteding, werk, en de inzet van technologie.
Ook zijn er verschillen in voorwaarden.
Ja. En je project moet starten binnen vier maanden na de toekenningsdatum.
Je mag zo veel aanvragen indienen als je wil. Maar de kans is klein dat we in één call meerdere aanvragen van dezelfde organisatie honoreren.
Als je organisatie echter meerdere locaties heeft, kun je per locatie een aanvraag doen. Deze losse aanvragen komen gewoon voor subsidie in aanmerking.
Materialen die speciaal bedoeld zijn voor mensen met een langdurige beperking op het vlak van gezondheid. Dit kan van alles zijn, zolang het bedoeld is om hun kwaliteit van leven te vergroten.
Denk bijvoorbeeld aan duofietsen, beweegtoestellen of -routes, snoezelmateriaal, ‘belevenistafels’, een koppelbed en de (her)inrichting van binnen- en buitenruimtes.
Onder eigen regie verstaan we de mogelijkheid om zelf vorm en inhoud te geven aan je leven en, daaraan gerelateerd, de mogelijkheden die iemand heeft voor persoonlijke ontwikkeling. Eigen regie betekent dat iemand zelf alle beslissingen kan nemen – al dan niet met hulp van anderen. Zelf een school, opleiding of invulling van de dag kiezen, met dagbesteding of (vrijwilligers)werk. Invloed uitoefenen op de manier waarop zorg verleend wordt. Kiezen welke sociale rollen je wil vervullen, welke relaties je wil aangaan en hoe je wil participeren in de samenleving.
Participatie kan allerlei vormen van activiteit en betrokkenheid van mensen betreffen. Het gaat over het hebben van georganiseerde sociale contacten via (sport)verenigingen, clubs of (vrijwilligers)werk. En ook over ongeorganiseerde sociale contacten met vrienden, kennissen, buurtgenoten et cetera.
We vinden het belangrijk dat de behoefte aan je project vanuit de doelgroep komt. We vragen je daarom dit aan te tonen met onderzoek:
Ja, dat kan. Je moet dan in het projectplan en de begroting wel uitleggen waarom dit niet uit de normale bezetting geregeld kan worden. Denk bijvoorbeeld aan personeel dat een project gaat leiden dat niet binnen hun normale takenpakket en uren valt. Als je een zzp’er inhuurt meld je dat bij ‘inhuur derden’.
Voor subsidieaanvragen voor materialen, dagbesteding en evenementen:
Het bedrag per bereikte persoon in de doelgroep is het toegekende subsidiebedrag gedeeld door het aantal daadwerkelijk bereikte personen. Dit mag maximaal € 500,- zijn.
Voor subsidieaanvragen voor eigen regie en participatie is dit niet van toepassing.
Voor subsidieaanvragen voor materialen, dagbesteding en evenementen:
Nee. Maar het heeft wel de voorkeur, omdat de impact voor je doelgroep dan groter is.
Voor subsidieaanvragen voor eigen regie en participatie:
Ja.
Voor subsidieaanvragen voor materialen, dagbesteding en evenementen: uiterlijk op 13 juni 2024.
Voor subsidieaanvragen voor eigen regie en participatie: uiterlijk op 30 september 2024.
Download hier het logo van Klein Geluk (jpg). Heb je een speciaal format nodig, bijvoorbeeld voor drukwerk (.eps) of voor een gekleurde ondergrond, mail dan naar communicatie@fnozorgvoorkansen.nl.
Mail je vraag naar: kleingeluk@fnozorgvoorkansen.nl.
Onze call voor gebieden in het land is altijd open, tot 2027. We zijn op dit moment echter niet op zoek naar nieuwe gebieden.
Download hier het logo van Samen Kansrijk en Gezond (jpg). Heb je een speciaal format nodig, bijvoorbeeld voor drukwerk (.eps) of voor een gekleurde ondergrond, mail dan naar communicatie@fnozorgvoorkansen.nl.
Mail je vraag naar daan.molewijk@fnozorgvoorkansen.nl.
Gezonde Toekomst Dichterbij had als doel het verminderen van gezondheidsachterstanden bij gezinnen in achterstandssituaties. Meer informatie vind je in deze animatie.
De programmacommissie van Meer Veerkracht, Langer Thuis gaf advies over de programmateksten, callteksten en ingediende aanvragen.
Ja. Nivel voerde tijdens en na het programma evaluatieonderzoek uit. Bekijk de resultaten van Meer Veerkracht, Langer Thuis.
Download hier het logo van Meer Veerkracht, langer Thuis (jpg). Heb je een speciaal format nodig, bijvoorbeeld voor drukwerk (.eps) of voor een gekleurde ondergrond, mail dan naar communicatie@fnozorgvoorkansen.nl.
Nee helaas. Het programma Jongeren INC is afgerond. Je kunt even kijken bij deze andere fondsen.
Het doel van Jongeren INC was dat jongeren (0 t/m 25 jaar) met een chronische aandoening naar wens en vermogen kunnen meedoen in de samenleving.
De doelgroep van Jongeren INC waren de 1,3 miljoen jongeren van 0 t/m 25 jaar met een chronische aandoening in Nederland. Dat zijn ruim 1 op de 4 kinderen en jongeren. Zij hebben somatische aandoeningen als diabetes, reuma, taaislijmziekte, astma of eczeem, maar ook psychische aandoeningen als ADHD en depressie.
De programmacommissie leverde adequaat advies over de programmateksten en callteksten, de ingediende projectaanvragen en de evaluatie van het programma.
Download hier het logo van Jongeren INC (jpg). Heb je een speciaal format nodig, bijvoorbeeld voor drukwerk (.eps) of voor een gekleurde ondergrond, mail dan naar communicatie@fnozorgvoorkansen.nl.
Jongerenpanel ZeP, vanaf 1 juli 2020 met ECJP en ALL OF ME samengegaan in stichting JongPIT, had onder meer als taak FNO te informeren over de problemen waar jongeren met een chronische aandoening tegenaan lopen.
Mail je vraag naar: marco.florijn@fnozorgvoorkansen.nl.
Hier vind je het format voor de tussenrapportage (doc).
Het verkleinen van het verschil in maatschappelijk perspectief tussen jongeren van 0 tot en met 25 jaar met een chronische aandoening en hun gezonde leeftijdgenoten. De kracht van deze jongeren en hun ontwikkeling stonden centraal. Het programma ondersteunde activiteiten die bijdroegen aan sociale participatie op het gebied van school, sport, werk en zorg.
Zorg én Perspectief richtte zich op kinderen en jongeren (0 tot en met 25 jaar) met een chronische aandoening. Een chronische aandoening:
Kanker en niet-aangeboren hersenaandoeningen (NAH) die door trauma ontstaan, vallen ook onder deze definitie.
De programmacommissie gaf advies over de programma- en callteksten, de ingediende aanvragen en de evaluatie van het programma.
Download hier het logo van Zorg én Perspectief (jpg). Heb je een speciaal format nodig, bijvoorbeeld voor drukwerk (.eps) of voor een gekleurde ondergrond, mail dan naar communicatie@fnozorgvoorkansen.nl.
Mail je vraag naar: tamarah.collij@fnozorgvoorkansen.nl.