Datum
2 juli 2019
Hoe kunnen we het onderwijs écht passend maken voor onder andere leerlingen met een chronische aandoening? Het symposium ‘Samen op weg naar inclusief onderwijs’ vond op 1 juli plaats bij het ministerie van OCW. Deze bijeenkomst was georganiseerd door FNO’s Jongerenpanel Zorg én Perspectief, in samenwerking met Defence for Children.
Wat houdt inclusief onderwijs in, hoe wordt het gerealiseerd en gewaarborgd en hoe kunnen we er in Nederland naartoe? Femke van Zoggel nam als nieuwe voorzitter van het Jongerenpanel plaats in een paneldiscussie, waarin onder andere werd gesproken over verschillende manieren van invulling van inclusief onderwijs.
Ook de andere leden van het Jongerenpanel speelden op deze dag een grote rol. In de zes deelsessies, met elk een ander discussiethema, deelden Lauren, Manon, Mariëlle, Celine en Eline hun ervaringen in het onderwijs. Hierna gingen zij in gesprek met professionals uit verschillende onderwijsdisciplines. Onderwerpen als de connectie tussen zorg en onderwijs, financiering, de rol van docenten en passend onderwijs kwamen aan bod. Problemen en drempels werden beschreven en uiteindelijk werden aanbevelingen gedaan.
Alle adviezen worden meegegeven aan het ministerie, maar een ding is duidelijk: praat met de leerling, leerkracht en andere betrokkenen over de invulling van inclusief onderwijs. Al met al een mooi symposium met een positieve sfeer, dat hopelijk zal leiden tot minder drempels voor jongeren met een chronische aandoening in alle lagen van het onderwijs.
Eline van der Meulen, Jongerenpanel Zorg én Perspectief
Foto’s: Hans Hordijk