Niks over ons zonder ons!

‘Omdat het met mijn gezondheid niet goed ging ben ik blijven zitten op de havo. Het jaar daarop werd ik opgenomen in een revalidatiecentrum, waardoor ik de lessen weer niet kon volgen. De afdelingsleider en mentor bedachten toen – met alle goede bedoelingen – dat ik mij zou moeten concentreren op de revalidatie. School kon wel wachten. Gevolg was wel dat ik de havo niet heb gehaald. Als ze mij gevraagd hadden hoe ik erover dacht, was het misschien anders gelopen…

Het kán ook anders. Op het mbo viel ik weer lange tijd uit, maar gelukkig denkt mijn school nu supergoed mee en word ik in alles betrokken. We bekijken samen hoe ik het wél kan.

Meedenken over oplossingen

Gelukkig groeit de aandacht voor het volgen van onderwijs met een chronische aandoening of beperking en hoe dit beter te regelen is. Ook is er steeds meer aandacht voor schoolmissers. Maar de jongeren zélf hebben zelden invloed op het beleid en de uitvoering daarvan. Ook scholen bedenken nog steeds oplossingen voor de jongere en niet mét de jongere. Of er naar je wordt geluisterd hangt af van de school of zelfs de persoon. Dergelijke willekeur zou niet moeten kunnen: op álle scholen zouden leerlingen moeten kunnen meedenken over oplossingen.

Taak voor de leerkracht

Ook oplossingen voor het missen van het sociale aspect van school. Want naar school gaan is zoveel meer dan alleen onderwijs. Denk aan het contact in de pauzes, de excursies en de schoolfeesten. Ook terugkomen na een lange afwezigheid is heel spannend. Je moet van het ene op het andere moment weer meedoen. Soms kan dat nog niet voor de volle honderd procent. En je weet niet hoe je klasgenoten reageren. Als het contact met de klas is verbroken, is de drempel helemaal hoog. Zeker als puber ben je best kwetsbaar en wil je erbij horen. Maar zelden zijn er klasgenoten die hun best doen om een uitgevallen leerling erbij te houden. Jammer, want het is o zo belangrijk! Daar ligt een taak voor de leerkracht.

Deze leerkracht kan ook uitleggen dat sommige leerlingen de ene dag goed meekomen, maar de dag daarop moeten bijkomen. Klasgenoten begrijpen dat niet altijd. Of ze zijn verbaasd dat iemand geen les volgt, maar wel naar het klassenfeest komt. En dat óók leerlingen met een chronische aandoening een leven buiten school hebben.

In gesprek

Ik ben blij met de groeiende aandacht voor leerlingen die uitvallen of op een aangepaste manier onderwijs volgen. We zijn er nog lang niet, maar de wil is er. En toegegeven, je inleven in iemand met een ondersteuningsbehoefte is ook lastig. Maar door in gesprek te gaan en ons echt te betrekken bij het zoeken naar oplossingen weet ik zeker dat we een heel eind komen!’

Emma Verbakel
Emma is actief in jongerenplatform JongPIT

 

Foto van Emma: Marjolein Harsema

Meer over Jongeren INC?