David Jansen en Wibe Smulders van Social Capital

‘Hoe socialer we doen,

hoe winstgevender we zijn.’

David Jansen: ‘Ik ben David, 38 jaar. Al sinds 2011 werkzaam in het sociaal domein. Ooit begonnen als stagiair bij Milieuwerk, een sociaal bedrijf in de recycling in Amsterdam. En sinds kort algemeen directeur van Social Capital. Een mini-intro, haha.’

Wibe Smulders: ‘Nou mag ik! Wibe, 31. Ik heb gestudeerd aan de Hotelschool. Ben bij Happy Tosti beland en heb, samen met Jasper Kool, van één vestiging een keten gemaakt. Ergens in 2019 kwam ik David tegen. Toch?’

DJ: ‘Ja, dat was bij een bijeenkomst van Social Enterprise NL.’

WS: ‘Ik mocht daar wat vertellen over ondernemen. Daarna kwam er een net effe wat te drukke gozer naar me toe. Hij zei: “Ik heb een heel vet idee.” Iets met Heineken (hierover later meer) en sociaal en samenwerken. “Maar ik moet nu mijn kinderen van de crèche halen want ik ben al te laat en ik hou niet van borrels. Nou, doei!”

Twee dagen later hebben we met z’n vieren: ik en Jasper van Happy Tosti en David en Wouter de Vaal van Milieuwerk, op een krijtbord het project Social Capital uitgetekend. Onze samenwerking verliep zo goed dat we eind 2020 besloten: als we willen dat dit echt groot wordt moet het geen project meer zijn, maar moeten we één bedrijf worden. Precies een jaar later zaten we bij de notaris.’

 

De wereld veranderen

DJ: ‘Echt hilarisch! Ik vertel dit verhaal altijd, maar nu jij dit vertelt denk ik bij mezelf: wah yo, dat is snel gegaan, hé!’

WS: ‘Haha! Social Capital werd dus de naam voor dit bedrijf. We creëren werkplekken voor mensen met een arbeidsbeperking, op twee manieren. We detacheren deze mensen bij verschillende sociale ondernemingen. Én we nemen zelf mensen in dienst en bieden ze terugkomplekken: arbeidsplaatsen waarop ze altijd kunnen terugvallen mocht het niet lukken bij de sociale onderneming waar ze geplaatst waren. We richten ons voorlopig op twee sectoren: de gastvrijheidsbranche, zoals de horeca en ook bijvoorbeeld musea. En de sector recycling en logistiek.’

'Een arbeidsmarkt waarin voor iedereen met een beperking een leuke, betaalde baan is.'

DJ: ‘Onze droom is om een arbeidsmarkt te creëren waarin voor iedereen met een beperking die graag wil werken een leuke, betaalde baan is. We komen vaak bij onze sociale ondernemingen over de vloer, waar we de mensen zien voor wie we het doen, en hun verhalen horen. Wat het voor ze betekent als ze hun eerste contract krijgen, een eigen huis kunnen betalen of een opleiding behalen. Dat is echt te gek! Als het lukt om daar Heineken aan te koppelen, als zó’n partij zich gaat inzetten voor een inclusieve samenleving, dan ga je de wereld veranderen!

Mijn ervaring is dat dit soort kansen vaak ontstaan uit toeval. Ik heb een groepje vrienden sinds groep 3 van de basisschool en een van die vrienden werkt bij HEINEKEN Nederland. Heineken had een duidelijke ambitie om – zoals vroeger – meer te betekenen voor de kwetsbaren in de omgevingen waar ze actief zijn. En mijn vriend wist: David doet iets “met purpose”. Of ik een keer om de tafel wilde. We hebben een overeenkomst gesloten waarmee Heineken de start van ons gezamenlijk avontuur mogelijk maakte. Verder willen we er niet te veel poeha aan vastplakken tot we echt iets hebben om te tonen. En het blijft óns verhaal. Zij zijn daarin een partner.’

 

Sociaal ondernemen

WS: ‘Wat wij willen bereiken kan nog niet zonder hulp van andere partijen. Als wij onze ambitie van 2500 banen vóór 2030 willen verwezenlijken, moeten we nú onze bedrijven in de praktijk fuseren, de systemen van HR en finance in elkaar passen, zodat we klaar zijn voor die veel grotere groep mensen. Dat is wat FNO’s Jongeren INC financiert en begeleidt. Parallel daaraan speelt de vraag: hoe kan FNO snel groeiende organisaties met een sociale ambitie goed ondersteunen en wat is daarvoor nodig? Wij kunnen die vraag helpen beantwoorden. FNO geeft wat aan ons en wij geven wat aan FNO.’

DJ: ‘Ook zijn we aan het onderzoeken: hoe kunnen we samen optrekken bij het vertellen van ons verhaal, zoals nu in dit interview. We willen een voorbeeld zijn. Samen met Jongeren INC kunnen we dat voorbeeld uitdragen.’

WS: ‘We willen aan anderen laten zien dat je heel goed een bedrijf kunt runnen als het overgrote deel van je werknemers een afstand heeft tot de arbeidsmarkt.’

'Je kunt heel goed een bedrijf runnen als het overgrote deel van je werknemers een afstand heeft tot de arbeidsmarkt.'

DJ: ‘De oorsprong van ons businessmodel ligt in de klassieke re-integratie, met inwerkplekken, aangepaste werkprocessen, begeleiding… Maar wij zijn een privaat bedrijf en hebben ervoor gekozen om zelf het werkgeverschap voor de doelgroep op ons te nemen, in plaats van dit aan “de reguliere markt” over te laten. Met vier intrinsiek gedreven ondernemers aan het roer is de sociale missie altijd leidend.

Bij sociaal ondernemen is economisch winst maken bijna een taboe. Maar de enige manier waarop je businessmodellen kan opschalen is door ze financieel gezond te maken, zodat je zelf kan investeren in groei. Want als je ergens iets wil bouwen en je leent daar geld voor, moet je dat nou eenmaal kunnen terugbetalen. En dat betaal je terug uit je winst. Kort gezegd: geen sociale impact zonder gezond businessmodel.

Het leuke van ons bedrijf is: we maken winst als onze opdrachtgevers tevreden zijn met onze “producten” en langdurig met ons willen samenwerken. En onze producten, dat zijn de mensen. Wij zorgen ervoor dat zij zich fijn voelen, gewaardeerd voelen, met hun beperkingen kunnen leven, hun hindernissen overwinnen en dus goed kunnen werken. Hoe socialer we doen, hoe winstgevender we zijn!’

Jongeren INC werkt samen met Social Capital