1. Overheidsinkopen

De overheid koopt jaarlijks voor ruim 100 miljard euro in aan producten en diensten. Dit inkoop- en aanbestedingsbeleid is nu vaak gericht op de laagste prijs. Als de overheid in plaats hiervan maatschappelijke waarde centraal stelt, heeft dit grote invloed op de transitie naar een eerlijke, inclusieve en circulaire samenleving. Daarmee geeft de overheid ook het goede voorbeeld aan anderen. Wat is er nodig?

  1. Verplicht duurzame en sociale criteria bij aanbestedingen.
  2. Zie toe op naleving van sociale en duurzame afspraken.
  3. Laat elke publiekrechtelijke organisatie een stevig duurzaam en sociaal inkoopbeleid opstellen.
  4. Stel inkopers in staat om dat beleid uit te voeren.
  5. Start een bewustwordingscampagne over de kracht van maatschappelijk inkopen, gericht op opdrachtgevers.
  6. Vernieuw het inkoopproces zodanig dat het duurzame en sociale uitkomsten heeft.
  7. Zie sociaal rendement (social return) breder dan alleen arbeidsparticipatie.

2. Toegang tot financiering

65% van de impactondernemingen is op zoek naar geld om te groeien. In Nederland kunnen impactondernemingen echter heel moeilijk financiering krijgen om op te schalen. Banken schatten het risico van impactondernemingen hoog in. Dit komt onder andere door onbekendheid met impactvolle bedrijfsmodellen en het concurrentienadeel dat impactondernemingen ervaren (omdat zij niet in de eerste plaats voor de meeste winst gaan). Dit zijn onterechte vooroordelen. Onderzoek toont namelijk aan dat impactondernemingen hun leningen juist vaker terugbetalen dan traditionele ondernemingen.

Wat is er nodig? Samen met Nederlandse banken en andere financiële instellingen, overheden en toezichthouders streven we naar de volgende veranderingen:

1. Kennis over bedrijfsmodellen van impactondernemingen

Op korte termijn is het belangrijk dat financiële instellingen de bedrijfsmodellen van impactondernemingen beter begrijpen, zodat de unieke kenmerken en de impact erkent worden bij het bepalen van het risico.

2. Beoordeling met oog voor impact

Op de lange termijn streven we naar een financieel systeem dat niet alleen het financiële risico en rendement beoordeelt, maar ook de sociaal-maatschappelijke en duurzame impact van ondernemingen waardeert.

3. Langetermijnfinanciering

Voor een langdurige impact is financiering over een langere periode van belang. Impactondernemingen kunnen immers stabieler werken, meer omzet genereren en een grotere impact maken wanneer zij een langere aflossingstermijn hebben.

4. Impact in het hele financieel systeem

We onderzoeken hoe het hele financieel systeem maatschappelijke impact kan meewegen:

  • We willen samenwerken met pensioenfondsen en verzekeraars om te kijken hoe financiering aan impactondernemingen voor hen rendement kan opleveren.
  • Daarnaast doen we experimenten met resultaatfinanciering (achteraf betalen voor gemaakte impact) en verkennen we nieuwe financieringsvormen waarbij impact centraal staat.
  • We onderzoeken ook hoe datasets en algoritmen kunnen bijdragen aan het mogelijk maken van leningen.

3. Kansen van ESG benutten

Grote bedrijven moeten rapporteren over hun bedrijfsvoering op het gebied van milieu, maatschappij en behoorlijk bestuur. Dit gebeurt met ESG-criteria (Environmental, Social and Governance). Het idee is dat hiermee druk kan worden uitgeoefend om het beter te doen. ESG wordt steeds belangrijker, omdat de overheid en financiële wereld dit verankeren in wet- en regelgeving.

Impactondernemingen lopen voorop in ESG. Wij willen dat ze hier ook erkenning voor krijgen en dit kunnen uitdragen richting grote bedrijven. Daarnaast kunnen grote bedrijven aan de ESG-criteria voldoen door samen te werken met impactondernemingen en bij hen in te kopen.

De huidige ESG-criteria richten zich voornamelijk op duurzaamheid. Wij willen dat de ‘S’, in de vorm van inclusie, diversiteit en participatie, meer nadruk krijgt. De Europese Commissie vult de komende jaren de ‘S’ aan met elementen die ervoor zorgen dat iedereen naar vermogen kan deelnemen. Impactondernemingen hebben hierbij een belangrijke rol, aangezien zij de regelgevers kunnen laten zien hoe sociale impact moet worden ingevuld en andere bedrijven kunnen inspireren.

Doe mee!

We blijven deze transitieagenda de komende twintig jaar verder ontwikkelen, samen met impactondernemings, financiers, inkopers, toezichthouders, beleidsmakers, experts en mensen in een kwetsbare situatie. Doe ook mee! Laat hieronder jouw reactie achter of stuur ons een mail.

 

Foto header: Fun Forest

We horen graag jouw aanvullingen op de transitieagenda!