'Interactief lerend spelen met Yalp Memo'

Yalp Memo verbindt jong en oud

Omschrijving

Surplus woonzorgcentrum De Zeven Schakels werkt samen met basisschool de Toren uit Zevenbergen. Aanleiding is:

  • ‘de blik naar buiten’: stimuleren van bewegen en verbinden van generaties
  • ‘gluren bij de buren’: spelenderwijs kunnen kinderen zien wat ouderenzorg inhoudt
  • en van elkaar leren: wie kan een leerling beter over geschiedenis vertellen dan een oudere? Wie kan een oudere beter vertellen hoe een mobiele telefoon werkt dan een leerling?

De leerlingen van groep 8 kregen de opdracht om de centrale hal van het woonzorgcentrum kindvriendelijk te maken, waarbij ze out of the box mochten denken. In hun presentaties werden interactiviteit, beweging, vraag-en-antwoordspelletjes en vooral plezier voor jong en oud met elkaar verbonden.

Met deze kernwoorden in het achterhoofd zocht Surplus naar bestaande interactieve spellen die gespeeld kunnen worden door jong en oud, die beweging stimuleren en waarbij men spelend leert. Het interactieve spel Yalp Memo is uit de bus gekomen.

Doel

Ouderen en kinderen gaan samen op ontdekkingsreis in elkaars wereld. Enerzijds helpen de scholieren de ouderen uit hun sociale isolement. Anderzijds ontwikkelen de kinderen zich sociaal en maatschappelijk en verbreden ze hun horizon.

De Yalp Memo is hiervoor een goed hulpmiddel. Daarnaast past het spel mooi in het activiteitenprogramma van Surplus en in het lesprogramma van de scholieren. Tot slot draagt de toegankelijkheid van de Yalp Memo bij aan aansluiting in de wijk. Want de Yalp Memo werd in de beweegtuin geplaatst, die te bereiken is van buitenaf.

Resultaat

  • plezier
  • lichaamsbeweging
  • spelend leren
  • sociale interactie
  • gezond buiten zijn
  • leefbaarheid van de wijk

Activiteitgegevens

Organisatie

Surplus

Projectleider

Marieta Rovers

Telefoonnummer

0168 - 350 500

Volg ons

Facebook

Volg ons

Twitter

Volg ons

LinkedIn

Volg ons

Instagram
© 2022 FNO