MYA1banner

Leeftijdscategorie jongeren: 4-12 jaar

Mind

Resultaten

Door lessen in de klas zijn jongeren makkelijker gaan praten over psychische gezondheid en hebben meer kennis over psychische gezondheid en de weg naar hulp gekregen. Door de persoonlijke verhalen en authentieke voorbeelden van de peer educators is het taboe op psychische problemen in de deelnemende klassen en in sommige gevallen ook breder in school doorbroken. De sfeer in de deelnemende klassen is blijvend positief beïnvloed door het project. Leerlingen hebben minder negatieve beelden en meer begrip. Daarnaast hebben de deelnemende peer educators hebben door het meermaals vertellen van hun persoonlijke verhaal en hun kwetsbare houding, hun situatie beter kunnen accepteren en verwerken.

Over dit project

MIND Young Academy is een lesprogramma op scholen waarin ‘peer educators’ hun persoonlijke ervaringen delen in de klas. De peer educators hebben zelf of in hun omgeving te maken gehad met psychische problemen. Door hun persoonlijke ervaringen te delen, maken ze het onderwerp bespreekbaar en laten ze zien dat het niet raar is om te worstelen met psychische klachten. Jongeren die soms al lang rondlopen met hun problemen, durven hierdoor hun psychische klachten ook te delen en erkennen. Samen met de docenten en zorgprofessionals in de school breken de peer educators het gesprek open en maken, indien nodig, de weg vrij naar verdere hulp.

Looptijd

1 augustus 2017 - 30 november 2017

Projectlocatie


Dit project wordt landelijk uitgevoerd.

Contact