Jannie_09

Eet, Game, Match

Over dit project

Ouderen uit krimpgemeenten activeren en hun sociale netwerk vergroten door maandelijkse bijeenkomsten in een – voor ouderen ongewone – omgeving: een gamecentrum. De maandelijkse bijeenkomst bestaat uit een onderdeel gamen (skien, tennissen, raften e.v.a. games) om mensen meer te laten bewegen, vervolgens krijgen de deelnemers een lekkere lunch aangeboden – goede gelegenheid om nieuwe mensen te leren kennen. Alle deelnemers worden opgehaald en weer thuisgebracht.

Doel van het project

Eet, Game, Match moet opleveren dat ouderen meer gaan bewegen en – erg belangrijk – erg veel plezier hebben. Er wordt bij het gamen veel gelachen omdat games ook erg grappig zijn. Lachen is heel gezond. Verder leren mensen nieuwe leeftijdgenoten kennen en dat is belangrijk in een levensfase waarin mensen veel familie, vrienden en kennissen verliezen. Ervaring leert ook dat deelname aan projecten als Fief worden en fief blijven en Schuif ’s aan van Bak & Praat ouderen activeert en stimuleert om ook andere activiteiten op te pakken.
Betrokkenheid ouderen
Bij de opzet van Fief worden en fief blijven zijn ouderen actief betrokken geweest. Ze hebben alle games getest op geschiktheid en meegewerkt aan de totstandkoming van de indeling van het uur gamen. Bij Bak & Praat zijn ouderen betrokken als vrijwillige chauffeurs en als koks van de maaltijden. Voor Stappen & happen gaan we ouderen uit de beoogde krimpgebieden en huidige gamers betrekken bij de PR campagne. Voor wat de uitvoering betreft: ouderen doen natuurlijk actief mee aan het gamen en de gezamenlijke maaltijd, maar ook als vrijwilliger.

Looptijd

1 september 2017 - 31 oktober 2018

Projectlocatie

Almelo

1
Almelo

Contact

Organisatie

Stichting de Klup Twente

Projectleider

Hanny ter Doest

Volg ons

  • 102.572 (5)
  • 102.572 (3)
  • 102.572 (1)
  • 102.572 (2)
  • 102.572 (4)