Datum
2 juni 2025
Wist je dat elke gemeente jaarlijks voor vele miljoenen euro’s inkoopt? Dat is een directe kans om maatschappelijke waarde te creëren en politieke doelen waar te maken.
FNO-programma Impact door Groei is er, samen met de impactondernemingen waarmee we samenwerken, van overtuigd dat publieke inkoop en aanbesteding hét instrument is voor de transitie naar een economie waarin maatschappelijke impact centraal staat. We willen duurzaam en sociaal inkopen daarom stevig op de kaart zetten in de verkiezingsprogramma’s van de gemeenteraadsverkiezingen 2026.
Samen met Social Enterprise NL stuurden we bijna 500 gepersonaliseerde brieven naar de grootste partijen in G4- en G40-gemeenten. Ook Nevi en MVO Nederland ondertekenden mee. Voor elke gemeente analyseerden we het inkoopvolume, of het manifest Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen is ondertekend en of er een actieplan ligt. Hierbij is het belangrijk dat een hele gemeente meedenkt, zodat ook ander beleid kan doorwerken in het inkoopbeleid. Elke ontvanger kreeg een persoonlijke brief met 3 concrete programmasuggesties.
De eerste reacties komen binnen: van ‘we nemen het mee’ tot inhoudelijke vragen. Binnenkort versturen een aantal impactondernemers ook een brief – met hun persoonlijke verhaal. Richting de verkiezingen én daarna blijven we dit thema lokaal agenderen.