Gebruikmaken van emoties

Een rationele keuze maken, dat is zo makkelijk nog niet, aldus prof. dr. Victor Lamme. Lamme is hersenonderzoeker en schrijver van het boek ‘De vrije wil bestaat niet’. Hij legt vanaf het hoofdpodium van Schaal je impact uit waarom: ons brein wordt in de basis aangestuurd door drie emotionele knoppen: hebzucht, angst en kuddegedrag. Daarom wint de emotie het zo vaak van het verstand.

Lamme zet ons aan het denken. Hij geeft namelijk talloze voorbeelden waarbij gedrag gestuurd wordt op negatieve emoties – bijvoorbeeld de Brexit en argwaan tegen vaccinaties. Kun je emoties ook op een positieve manier benutten, bijvoorbeeld om mensen te inspireren tot een duurzame beweging?

Kansen van CSRD

Met deze vraag in het achterhoofd kun je CSRD* als mogelijkheid zien – zowel voor je onderneming als voor positieve impact. Het FNO-programma Impact door Groei organiseerde de breakout-sessie ‘De kansen van CSRD’. Hierin stond de samenwerking tussen impactondernemers en traditionele bedrijven centraal.

Dat CSRD-wetgeving in de eerste plaats niet makkelijk te doorgronden is omdat er nog veel onduidelijkheid heerst, bewijst de introductie van Jeroen Vanson – coalitiemanager Impact Economy Foundation. Maar: ‘Je moet springen, ook al weet je niet precies hoe hoog.’ Daarom adviseert hij (impact)ondernemingen om samen te werken om sterker te staan en daarnaast verder te kijken dan alleen CO2-reductie. ‘Sociale impact is minstens zo belangrijk.’

Jack Stuifbergen van Breedweer, een impactonderneming die samenwerkt met Impact door Groei, activeerde de volle zaal. CRSD is volgens hem namelijk een enorme ondernemerskans voor impactondernemingen. Want door klant te worden van bijvoorbeeld Breedweer, zet je als bedrijf direct stappen om te voldoen aan de CSRD-wetgeving. Zijn advies aan andere impactondernemingen is dan ook: ‘Laat zien hoe jij als ondernemer waarde kunt toevoegen en [andere ondernemers] kunt helpen impact te maken.’

De zaal van deze breakout-sessie is gevuld met impactondernemers én ondernemers die zich nog niet zo durven noemen. Na het plenaire deel gaan zij samen in gesprek om elkaar te vinden en na te denken over hoe ze zelf stappen kunnen zetten met CSRD. Aan het eind schrijft iedereen op een briefkaart wat ie meeneemt uit de sessie én een goed voornemen onder de titel ‘Wat ik over twee maanden gedaan wil hebben’. Dit moment van reflectie zorgt ervoor dat de sessie niet alleen inspirerend is, maar ook praktisch toepasbaar wordt. Impact door Groei stuurt de kaarten over twee maanden ter herinnering naar de deelnemers op.

Maatschappelijke impact

Terug naar het hoofdpodium, waar dit event eindigt met onder andere de sociale impact van Heineken. Dit bedrijf heeft geïnvesteerd in de impactonderneming Social Capital, dat werkt aan een inclusieve arbeidsmarkt. Zonder deze investering was Social Capital nooit ontstaan. Het voorbeeld illustreert hoe ook grote bedrijven snel kunnen bijdragen aan maatschappelijke verandering door samen te werken met impactondernemingen.

Schaal je Impact maakte één ding duidelijk: impactondernemingen en reguliere bedrijven kunnen elkaar versterken. Door samen te werken ontstaat er niet alleen economische waarde, maar ook maatschappelijke vooruitgang. Of je nu een impactondernemer of een reguliere ondernemer bent: met kleine stappen kun je een groot verschil maken.

Ook in 2025 werkt Impact door Groei aan het verder brengen van de kansen rondom CSRD. Kansen voor impactondernemingen, reguliere ondernemingen en de hele samenleving.

 

* CSRD staat voor Corporate Sustainability Reporting Directive. Het is een richtlijn waarmee (grote) bedrijven verplicht zijn te rapporteren over hun impact op mens en natuur.

Beeld: Jefren Mesa