Wat hij precies wil met zijn leven, dat weet Jesse (18) nog niet. ‘Het gevoel tijdens je middelbare school dat je de richting moet bepalen voor de rest van je leven geeft veel druk. Wat is de juiste keuze? Maar wat ik wel weet is dat ik op dit moment mijn eigen ervaringen wil inzetten voor iets positiefs. Verandering creëren, iets bijdragen aan de maatschappij.’

De afgelopen jaren kampte hij met depressieve klachten. ‘Vorig jaar werd het heel erg,’ vertelt hijEigenlijk was ik continu somber, er waren nauwelijks meer leuke momenten. Maar ik dacht: Ik stel me aan, dit hoort gewoon bij de puberteitDaar bovenop gebeurde er in een halfjaar een heleboel: mijn relatie eindigdemijn zus werd opgenomen in een kliniek, mijn ouders gingen scheiden. Op een gegeven moment was de accu leeg, geeft hij aan. ‘Ik voelde me totaal leeg en energieloos. Burn-out. Toen ben ik gestopt met school en heb ontslag genomen op mijn werk. Drie maanden zat ik thuis. Het wabizar, ik kon helemaal niks meer. Opstaan en aankleden was al een enorme opgave. Als ik moest kiezen tussen kaas en pindakaas op mijn brood raakte ik al in de stress, moest ik terug naar bed omdat m’n energie op was. Lag ik daar de hele dag. 

Iemand die hem erg heeft geholpen is zijn zus Nynke. Zij is duovoorzitter van Team GeestKrachtZe heeft heel veel invloed op mij gehad, me bijvoorbeeld aangespoord hulp te zoeken.’ Ook hij heeft zich aangesloten bij Team GeestKracht. ‘Wat ik belangrijk vind is dat er op middelbare scholen meer aandacht komt voor geestelijke gezondheid. Je leert over wiskunde en geschiedenis, over de fysieke aspecten van je lichaam bij biologie en gym. Maar je leert helemaal niks over je geestelijke gezondheid, hoe je met tegenslag moet omgaan bijvoorbeeld. Ze bereiden je voor op het leven, maar ik denk dat ze het belangrijkste aspect vergeten: jezelf als individu leren kennen. Daar wil ik me voor inzetten.

'Ik wil mijn ervaringen inzetten voor iets positiefs: verandering creëren, iets bijdragen aan de maatschappij.'